Zowel mijn broer, zus en ik zijn zelfstandig ondernemer. We werken hard, maar ook met veel plezier. We hebben zorgen, maar ook successen. En natuurlijk genieten we van die successen! Dat is nog wel het allerbelangrijkste, we genieten en we zijn trots op wat we doen.
Mijn ouders werkten vroeger veel en als kind hielpen we allemaal (meestal) met plezier mee. Mijn vader had als motto: “Van hard werken word je niet overspannen, wel van zorgen”. We konden er dan ook met z’n allen van genieten. Pas toen ik voor een baas ging werken, ging ik werken in uren omdat ik per uur betaald kreeg.
‘Het Nieuwe Werken’
De term ‘Het Nieuwe Werken’ geeft aan dat we een verandering doormaken in het werken. De tijd van met zijn allen om 8 uur in de rij staan voor de lift is voorbij. Veel mensen werken flexibel en vaak zelfs een dag thuis. Maar is dit nu wel het nieuwe werken? En mag ik dan ook ’s avonds werken? Hoe weet ik nu wanneer mijn collega aanspreekbaar is? Dit zijn veel vragen die door het nieuwe werken ontstaan, maar is dit wel terecht?
Het grote verschil is dat we voorheen uren werkten, maar nu steeds meer taakgericht gaan werken. Of je die taak nu thuis, op kantoor of in de trein uitvoert wordt steeds minder van belang. Net als dat het niet uitmaak of je ’s morgens, ’s middags of ’s avonds werkt. Mits je goede afspraken maakt met je collega’s en het niet ten koste gaat van je bereikbaarheid. Dit is iets wat van het een op andere moment mogelijk werd, maar sommige functies lenen zich hier ook niet voor.
Taken SMART maken
Om taken te kunnen meten, is het van belang dat je deze SMART maakt en afstemt met je leidinggevende of collega’s. SMART houdt in dat je je taak Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden maakt. Bijvoorbeeld: ik moet de etalage van de winkel aanpassen in de herfststijl vóór 1 oktober.
Taakgericht werken is iets wat je als ondernemer vanzelf doet. Je werkt niet om tegen je baas te kunnen zeggen dat je deze week 40 uur hebt gemaakt, maar je werkt om een opdracht of omzet binnen te halen. De ene keer is dat misschien 30 uur, de andere keer 50 uur. Dit is dan ook minder van belang.
Balans tussen zakelijk en privé
De voordelen zijn waarschijnlijk wel duidelijk. Veel mensen vinden het plezierig om flexibele tijden te hebben en om niet altijd naar kantoor te hoeven komen. De nadelen zijn dat we opnieuw moeten leren een balans te vinden tussen zakelijk en privé. Vind jij het erg om ’s avonds gebeld te worden? En mag je op de zaak privémailtjes sturen? Over een paar jaar weten we niet beter en zullen we onze kinderen moeten uitleggen waarom we ‘vroeger’ in de rij stonden bij de lift.
Uitdaging?
Is het nieuwe werken ook voor uw bedrijf een uitdaging? Ik kijk graag in een persoonlijk gesprek hoe we dat voor uw medewerkers in goede banen kunnen leiden. Neem contact op voor een persoonlijke afspraak.
Geef een antwoord